ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا

Tuesday, July 28, 2009

أولا الكلام اللي بالأحمر ده زيادة ..اهم حاجة الكلام اللي تحت بالأسمر
أنا سعيد ..سعيد جدا جدا
انا رحت النهاردة انا واصحابي اتبرعنا
اصحابي دول بجد انا لي الشرف اني أعرف ناس زيهم
يمكن النهاردة يادوبك جمعنا حداشر او اتناشر كيس دم
بس في النهاية احنا حاولنا ناخد اول خطوة
يمكن الحملة نفسها كحملة هتتأجل لبعد امتحاناتنا عشان تبقى أكبر وأكبر
بس احنا بنحاول نوصل الفكرة لأكبر عدد من الناس
ونفسنا كل الناس تعرف
ان من كل تلاتة محتاجين لكيس دم في مصر واحد بس بيلاقيه
ومش بسهولة...مابالكم بالاتنين المرضي اللي مش لاقيينه
انا كان نفسي أكتب اسماء الناس اللي كانت معايا النهاردة
بس مش عايز أضيع عليهم الثواب كفاية انا وشي اتحرق عندكم كده
خصوصا وان ناس منهم خافوا يشربوا العصير اللي زمايلنا جايبينه
عشان خايفين ان ده ينقص من أجرهم عند ربنا شئ
فيه ناس راحت اليومين اللي فاتوا ولسة ناس هتروح ان شاء الله
فيه مجموعة هتروح مع زميلنا نادر شبل ان شاء الله
دي نمرته لو حد عايز يروح معاه ان شاء الله
0182687407
يارب بالتوفيق لكل الناس في الفترة اللي جاية
........................................
السلام عليكم ورحمة الله
لإني مش عايز أطول عليكوا وعارف ان معظم زوار المدونة داخلين على امتحانات
اخترت للعنوان ..الآية اللي فوق دي..ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا
اللي حصل ان لي ابن جاري محجوز في معهد الأورام
وكنت بروح ازوره كل يوم وشفتهم هناك بيصرفوله الدم على التذكرة
يعني من غير مايدفع حاجة بس تالت يوم ما اتوفرشي الدم ده
فشفتهم مسافرين القاهرة مخصوص عشان يجيبوا الدم ده ويشتروه بالفلوس
اتصادف ده مع فكرة زمايل لينا اننا نعمل حملة تبرع بالدم على مستوي دفعتنا
ونحاول نوصل الفكرة لأكبر عدد من الناس برة وجوة الدفعة
اتحمسنا للفكرة وقسمنا نفسنا كل حد يسأل في اتجاه عن المكان المناسب
لحاجة زي دي..ورحت أسأل انا في معهد الأورام واتفاجئت بالوضع هناك
الدكتور هناك قاللي انا مش هقوللك المعهد محتاج دم أد ايه
انا هسيبك تشوف بيان الدم اليومي اللي هييجي دلوقتي..وتحكم بنفسك
بعد خمس دقايق جه البيان
بجد حاجة تخص....حاجة تحرك الجبل
أكتر من خمسين كيس دم مطلوبين ومش موجودين في المعهد
وبنك الدم الرئيسي مش قادر يسد العجز ده لإن هو كمان عليه ضغط جامد
ولما شفت الملفات بتاعت الحالات اتخضيت أكتر
أطفال وناس الهيموجلوبين بتاعها خمسة.وفيه ناس هيموجلوبينها أربعة
يعني تلاتين في المية أو أقل من النسبة الطبيعية
يعني ممكن في اي لحظة عضلة القلب تتشل وتقف
انا شفت حالة هيموجلوينها تلاتة وتمانية من عشرة
تقدروا تقولوا ده بيتحرق من جواه
للأسف هي دي الصورة وهو دا الوضع
وكان نفسي أصور ورقة البيان اللي معايا دي و أحطها هنا عشان تشوفوه بنفسكم
انا خرجت من المعهد ونفسي أبلغ كل الناس
نفسي الناس تعرف ان فيه أطفال مش بتموت ...أطفال بتتحرق من جواها
بيفضلوا عايشين لحد ما يبقى مافيش في جسمهم دم يعيشوا بيه...فيموتوا
متخيلين؟؟؟؟؟
ومش بس هما اللي بيموتوا
أهاليهم بتموت معاهم في كل لحظة وهما شايفينهم بيموتوا أدامهم
و اوقات كتيرة أوي بيصرفوا اللي وراهم واللي أدامهم عشان يشترولهم دم
وحتى بعد ما يعملوا كده أوقات مش بيلاقوا حتى الدم ده عشان يشتروه
ده اللي خلانا انا و زمايلي ربنا يكرمهم نفكر نعمل حاجة
كان جواانا أفكار كتير أوي وبقالنا أسبوع بنحاول ننظم حاجة
وبدانا النهاردة برواند واحد
بس للأاسف عوامل كتيرة ضدنا لإن مافيش دفعات في الدراسة غير دفعتنا
ودفعتنا بتمتحن ومش قادرين نوصل للناس بالقدر الكافي
احنا كان نفسنا نعمل حاجت كتير أوي
بس لحد ما ربنا ييسر احنا هنحاول ننشر الفكرة
بيتهيالي ان مافيش حد ممكن يكون قادر يتبرع بعد الوضع ده ويتردد
بيتهيالي أي حد وصلتله الفكرة
لازم ياخد نفسه في أقرب فرصة على الدور الأرضي في معهد الأورام ويتبرع
دا لو كان قادر على ده ومافيش حاجة تمنعه
لاننا عارفين ومقدرين ان فيه ناس عندها أسباب تمنعها من ده
واحنا بادئين الموضوع ده وقلنا لو كيس دم واحد احنا هنبقى في قمة سعادتنا برضو
بس لو حد قادر يبقى لازم نعمل حاجة
شوية دم صغيرين بنزكي بيهم عن صحتنا اللي احنا مش حاسين بقيمتها
شوية دم بنحمد بيهم ربنا اننا مانزفنهمشي في أي حاجة وحشة ربنا يعافينا جميعا
كفاية لو قدرنا نخلى طفل واحد بس
ينام هو وأسرته ولو ساعة واحدة بس وهما مش شايلين هم بكرة
كفاية لو طفل واحد قدر يفتح عينيه ويشوف الدنيا من جديد
حتى لو هياخد الدم النهاردة وهيموت بكرة
كفاية انه مات مرة واحدة وماماتشي مرة في كل ثانية عدت عليه
كفاية لو خليناه قادر ياخد نفسه لحد آخر لحظة في عمره
رغم ان زعلان جدا عشان ماقدرناش ننفذ حاجات كتيرة كانت في دماغنا
بس سعيد جدا لإن على ماروحت كنت وصلت لعشرة من زمايلي هيروحوا يتبرعوا
هبقي سعيد أوي لو طلع من كل أصدقاء وزوار المدونة عشرة زيهم
وهبقى سعيد أكتر لو الناس قدرت توصل الفكرة لناس تانية
يعني نفسي كل حد هيدخل المدونة يختار كومنت من اتنين
يا اما أنا رايح ان شاء الله
يا اما أنا هنشر الفكرة ان شاء الله
حتى لو هو من برة طنطا كل مكان في مصر محتاج لحاجة زي كده
وانا والله برضو مش هزعل لو ماجاتشي ردود على البوست ده
احنا حاولنا نعمل حاجة
اجتهدنا وان شاء الله ربنا هيوفقنا
وعلى فكرة انا رحت سألت على تطعيم الفيروس الكبدي بي اللي معظمنا واخدينه
هو مابيمعنشي التبرع غير ست شهور بس بعده
يعني كلنا ممكن نتبرع دلوقتي من غير مشاكل
رجاءا كل الناس تدعيلنا
حتى اللي مش هيقدروا يشاركوا معانا بأي حاجة
كفاية يدعولنا ويدعوا للأطفال اللي بتموت دي
دعواتكم كلكم يا جماعة
دي نمرنا عشان لو حد حابب يييجي معانا
محمود أبوالعزم 0185856476
أحمد الجوهري 0127540876
محمد مغاوري 0124777838
أحمد سعيد بسيوني 0106812072
اسلام الشاذلي 0103880858
والبنسبة لأي فيميلز حابين يشاركوا او يستفسروا عن أي حاجة
د/أميرة الهواري
tabib2010@yahoo.com د/رنا دغيدي
lolo_82000@yahoo.com د/هالة رفعت
moon.whisper22@yahoo.com دانها اليماني
احنا كمان هيكون معانا دكتور احمد عبد الستار ودكتورة غادة ان شاء الله
ودي نمرة دكتور جمال خضر مسئول ببنك الدم بمعهد الاورام بطنطا
0103410129
يارب بالتوفيق للجميع ان شاء الله
مش لاقي حاجة أختم بيها غير زي ما بدأت
بسم الله الرحمن الرحيم
ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا
صدق الله العظيم

15 comments:

د/محمد الخطيب said...

بسم الله الرحمن الرحيم

دعوة جميلة يامحمود بجد
وياريت كل الناس تقدّر ان فية عجز فى الدم قد أيه على مستوى الجمهورية
لان الدم ده الحاجة الوحيدة اللى مش بتتصنع خاااااااااالص

احنا فى كفر الشيخ تبع ((( جمعية طبيب المستقبل )) بنعمل حاجة اسمها
Blood Donation Compaign
والمشروع ده بنسمية BDC
اشتغلت فى المشروع ده فترة كبيرة جدا وشوفت كمية الجهل اللى موجود بين حتى اكبر الناس علماً
الناس مش حاسين بمشكلة العجز اللى موجود ده ومع ذلك
ربنا وفقنا اولحمد لله اننا نجيب حوالى أكتر من الفين ( 2000 ) كيس فى خلال سنتين للبنك فى كفر الشيخ
بجد انا مشمتخيل ازاى نبقى قادرين نساعد حد ومناعدهوش
اللى يقدر يتبرع ياجماعة يتبرع
انا عن نفسى مش هقدر اتبرع قبل سنة عشان كنت عامل عملية
وانا الحمد لله مش بتأخر عن التبرع
ربنا يوفقكم ويكمتبة فى ميزان حسناتك يامحمود

docmero said...

بسم الله الرحمن الرحيم

بجد ربنا يجعله فى ميزان حسناتك انت وكل القائمين على الموضوع ده
انا نفسى بجد اشارك واتبرع وان شاء الله هسال رنا عن كل الاستفسارات اللى عندى عن الموضوع ده والغى كل مخاوفى من فكره التبرع ومشاكلها وان شاء الله ما يكون لها مشاكل ابدا لانى عمرى ما عملت الموضوع ده قبل كده باعتبار انى موسوسه شويه من الطريقه اللى بتم بيها
وربنا يا رب دايما يقدركوا على فعل الخير

::Exo:: said...

جزاكم الله خيرا يا محمود
====================
انا كان نفسي اتبرع ليكم بس انا محتاج حد يتبرع ليا دلوقتي
لاني ممكن اخش في سيفير انيميا زي ما انت عارف معدتش صحه
========
هي كانت فين الصحه اصلا قبل كده
انا حطيت الرساله علي جروبات الفيس بوك علشان فكرتك ناس كتير تشوفها واللي يقدر يساعد اكيد مش هيتأهر
==================
أخوك محمد شلبي
Dr.ShaboMania

Anonymous said...

جزاكم الله خيرااا ووفقكم الله
ونسال الله ان يشفى كل مريض يااارب
بجد ضفعتنا حلوه قوى وفيها ناس بجد جميله قوى وبتحرص ع فعل الخير
والله كان نفسى اتبرع بس للاسف انا مش متاكده بس مش هينفع
لان الصحه لا تسمح
بس انا هانشر الفكره
والله المستعان

د.ميريهان said...

الله يجزاكم خير يادكتور محمود........والله الواحد مش عارف هو في ناس زيكم في الجيل ده...ربنا يحميكم....

انا ان شاءالله هروح في اقرب فرصة...وهحاول ابلغ اللي معرفش...

الله يخلص نياتنا جميعا...ويجعله في موازين حسناتنا....

عندما تنهمر الدموع said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيك ياد/محمود يارب تكون بخير
بصراحة حضرتك كل مرة بتطلع افكار ان شاء الله ربنا يجازيك خير عليها وعلى كل من شارك فيها
وانا ان شاء الله هحاول اروح في اقرب فرصة وكمان هنشر الفكرة على قد مااقدر ان شاء الله
وجزاك الله الف خير

Anonymous said...

بسم الله

اولا عند حضرتك حق

احنا لازم نتبرع على الاقل في السنة مرتين

بنفسي شوفت حالة نازلة عند المسئولين عن الدم تطلب منهم بنفسها مش بس بتطلب دى بترجوهم وبتتذلل لهم وقالتلهم ولادى كلهم اتبرعوا ومينفعشي يتبرعوا دلوقتى

المهم احب اوه على حاجة اللى عاوز يتبرع ميتبرعشي للعربيات اللى في الشارع

يترع في المعهد نفسه لان العربيات دى تبع بنك الدم الرئيس والبنك بيبع الكيس للمعهد باكتر من 100جنيه

فتخيلوا لو اتبرعتوا مباشرة للمعهد هتوفروا على المعهد والاهالى اد ايه

وفي الاخر

تبرعنا للدم دا جزء ضئيل من حمد نعمة ربنا علينا


pure blue

Al Bassam said...

أعانكم الله ووفقكم وثبت خطاكم وجعله في ميزان حسناتكم جميعا بعد اذنك ياحوده كنا عاملين فكره في كليتنا وكمان في الحي بتاعنا علي قدنا كده كنا كاتبين أسامينا كلنا وكل اسم جنبه فصيلة الدم ورقم التليفون وكل مانسمع عن حالة محتاجة نقل دم نبلغ اصحاب الفصيلة المطلوبة ،والله ما كان حد بيتأخر ابدا عن المساعدة الناس فيها خير وعندها استعداد كبير بس محتاجة اللي يرشدها بارك الله سعيكم، وشكر جهدكم وصدق رسول الله : الخير في وفي أمتي إلي يوم القيامة

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا فعلا كنت كاتبت موضوع الدم ده على جروب طنطا دكترز قبل كده لطفل لوكيميا ومش لاقيين فصيلة دمه فى بنك الدم على حسب كلام الممرضة وكنت متوقعة ان دفعتى الرجالة هيروحوا يتبرعوا او حتى يسألوا ويحاولوا يعرفوا غيرهم وكنت كل شوية بروح أسأل الممرضة واتصدمت لما لقيت لا حد راح ولا حد عرف غيره بس الحمد لله لقينا بنت من زمايلنا راحت صحيح هى ممكن تكون عندها انيميا زينا كلنا بس هى حاولت تعمل حاجة المهم يارب يكون الموضوع مش بروباجندا وأنا ان شاء الله معاكم عشان خاطر المسلمين والمرضى وعشان خاطر نفسى وعشان خاطر صحبتى رنده رحمها الله

Anonymous said...

الله فىعون العبد ما دام العبد فى عون اخيه ومن فرج عن مسلم كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربه من كرب يوم القيامة ومن كان فى حاجة اخيه كان الله فى حاجته
جزاكم الله خيرا انا مش هينفع اتبرع والله لان انا مريضة بس ان شاء الله هنشر القضية

محمود ابوالعزم said...

السلام عليكم ورحمة الله
انا أولا شاكر جدا لكل الناس اللي ردت
ربنا يجعله في ميزان حسناتنا كلنا ان ششاء الله
بس هو اعتذار واجب لصاحبة الرد التاسع
انا شفت الرسالة على الجروب بعدها بأسبوع تقريبا لإن ماعنديش نت
وماعرفتش اوصل للحالة للأسف
وبعترف اني قصرت اني ما سئلتش تاني
واعتقد ان معظم الناس ماشافتشي الرسالة
واحنا ان شاء الله بعد كده هنعمل زي باشمهنس بسام ما قال كده
يعني لو اي حد محتاج دم يتصل علينا احنا مباشرة واحنا نحاول نوصله ان شاء الله
ربنا يغفرلنا تقصيرناده وان شاء الله نحاول نعوضه في أقرب فرصة

رنــا دغيدى said...

السلام عليكم
ازيك محمود وازى كل زوارك
ما شاء الله
اسمحلى أضيف إيميلى الرئيسى مع الايميل اللى انت كتبته وياريت اللى يبعت ايميله يكون على الاتنين عشان يكون باذن الله أكيد انه وصل

daydormancy@gmail.com
tabib2010@yahoo.com


واللى تفضل تتواصل معى هاتفيا فتبعتلى ايميلها وانا ابلغها برقمى

والملاحظة الطيبة اللى وجدتها ان فى متابعى مدونتك من الامتياز سألونى عن الموضوع وربنا ييسر :)

وانا بأيد فكرة أستاذ بسّام
وياريت يا محمود كل من اللى ذكرت أسماؤهم يكون معاه ورقة يسجل فيها بيانات الناس اللى نفع تبرعهم وفصيلته وعنوانه ورقم تليفونه وعنوانه البريدى

عشان يبقى فى حيز جيد يسهل الفكرة

نهال said...

ربنا يجازيك خير على كل اللى بتعمله يا د.محمود وان شاء الله الكل يشارك وتوصل الفكرة لاكتر عدد من الناس وياريت نعمل بنصيحة بيور بلو ونتبرع للمعهد نفسه عشان نوفر عليهم شراء اكياس الدم وربنا يوفقنا لما يحب ويرضى .

جهاد said...

جزاكم الله خيرا
وجعل ذلك في ميزان حسناتكم
إن شاء الله انشر الفكرة
وبارك الله في الجميع

محمود ابوالعزم said...

جزاكم الله خيرا جميعا